Grote steden en een zoete traktatie :) - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Charissa - WaarBenJij.nu Grote steden en een zoete traktatie :) - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Charissa - WaarBenJij.nu

Grote steden en een zoete traktatie :)

Blijf op de hoogte en volg Charissa

30 December 2012 | Nicaragua, Matagalpa

Kerst in Granada was geweldig. Maandagmiddag kwamen we aan in Granada bij hotel Con Corazon. Dit hotel wordt geleid door Nederlanders en dat merk je toch wel. Deze Nederlanders zitten er voor 2 jaar en dan worden ze door een ander stel opgevolgd. De kamers zien er goed uit met een zeer goede badkamer en een goede douche met heerlijk warm water, dat is hier niet altijd even vanzelfsprekend.
Na het inchecken, gaan we de stad bekijken en naar de Seeing Hands om een afspraak voor een fulltime body massage te maken. We kunnen meteen terecht :) Seeing Hands is een project voor blinde mensen, om deze ook een plek op de arbeidsmarkt te geven. Zij masseren mensen en doen dat dus op gevoel i.p.v. zicht en dat merk je wel. Ze gaan veel beter met je om en behandelen elk plekje met geduld en dus dat gevoel. Na de massage, welke een uur duurde, zijn we heerlijk relaxed en toe aan de lunch. We eten n hetzelfde café als waar de Seeing Hands gevestigd zijn en gaan daarna nog even souvenirs shoppen op de lokale markt.
's Avonds is ons kerstdiner, kerst is hier op kerstavond groot en 1e kerst is om uit te buiken. We krijgen een 6 gangen diner en we beginnen met een lokale cocktail, gevolgd door gevulde loempiaatjes met een sausje, een goed gevuld soepje, het hoofdgerecht is voor ons een stukje varken met een lekker sausje en het toetje is heerlijke cheesecake. We sluiten af met en kopje thee en daarna gaan we buiten naar het vuurwerk staan kijken. Dat doen ze hier met kerst, dus ben benieuwd wat dat brengt voor de jaarwisseling.

Dinsdagochtend maken we een boottocht tussen de eilanden van Lake Nicaragua voor de kust van Granada. Op de eilanden vind je brulapen, slingerapen en heel veel vogels en huisjes...groot en klein, simpel en luxe, het ziet er mooi uit en we vermaken ons prima in het zonnetje.
De middag doen we het rustig aan en liggen we heerlijk aan het zwembad van ons hotel. 's Avonds gaan we eten bij El Zaguan, een heerlijk steakhouse waar de biefstuk smelt op je tong, jammie!! Daarna doen we nog een drankje bij de Irisch pub.

Woensdag rijden we door naar Léon, nog een grote stad. Voelde Granada nog een beetje aan als een dorp, Léon is een echte stad met de daarbij behorende drukte en hitte. Het is benauwd en bijna geen wind en dan is 36 graden net ff te veel. De opties voor ons verblijf zijn weer kenbaar gemaakt en Dennis gaat op donderdag de Cerro Negro vulkaan beklimmen en ik ga in die tijd de stad verkennen en, wederom, een afspraak maken bij de Seeing Hands, want deze zitten hier ook :)
Ik ga 's middags een History & Revolutonary tour maken met een Nederlandse gids. En de vrijdagochtend hebben we vrij tot onze beschikking.
Donderdagochtend is het al erg benauwd en drukkend warm als Dennis vertrekt voor zijn vulkaanwandeling en ik de stad ga verkennen. Ik bezoek de Cathedraal, welke de grootste is van heel midden Amerika en waar Ruben Dario begraven ligt. De buitenzijde is zwart geblakerd, nog van de branden die gewoed hebben tijdens de periode dat William Walker in het land was eind 19e eeuw. Daarna maak ik een afspraak voor een massage op vrijdagochtend, daarna ga ik naar een koffietentje voor een lekkere mocca frappe, ijskoffie, wat lekker is als het zo enorm benauwd is. Na de koffie ga ik nog even relaxen in het hotel voor ik op History tour ga. Ik voel me niet zo lekker en mijn darmen beginnen enorm te krampen....daar was ik al bang voor...De malariatabletten beginnen me dwars te zitten en dat had ik in Afrika ook al gehad. Nu heb ik lichtere pillen, maar toch heb ik enorm veel last van krampen en ik blijf naar de wc lopen...lekker met een tour van 3 uur voor de boeg.
Voor ik vertrek spreek ik Dennis nog even en die heeft het super gehad op de Cerro Negro, wandelend naar boven en loop/springend langs de steile kant naar beneden. Ook hebben ze de St. Cristobal nog als zien spugen. Ik vertrek voor mijn tour en krijg hele interessante uitleg over de Sutiaba indianen welke Léon min of meer gesticht hebben en komen we, even buiten de stad, bij een oude gevangenis terecht waar we de geschiedenis hiervan leren kennen en dat is geen mooie. In 6 kleine ruimtes waar minimaal 600 gevangenen hebben gezeten en waar er gruwelijke dingen werden gedaan met gevangenen voor sigaretten of drank....ik word er stil.....Ook heb je vanaf deze plek een geweldig uitzicht over de 15 vulkanen die hier op een rij liggen. Ik zie de zwarte Cerro Negro en de als spuwende St. Cristobal. Wat een indrukwekkend gezicht is dat! Het staat hier zelfs in de lokale kranten en op de BBC wordt er ook over verteld. Leuk om daarbij in de buurt te zijn. Onze gids Harrie verteld ook hoe hij in Léon terecht is gekomen. Hij heeft eerst 1,5 jaar in Guatemala stad gewoond en gewerkt in de sloppenwijk samen met zijn vrouw, toen dat begon te knagen hebben ze besloten om te gaan reizen. Ze zouden stoppen als hun geld op was of als ze een leuke plek zouden tegenkomen waar ze zouden willen blijven....het werd Léon. Nu hebben ze hier 2 restaurants, een hostel en een bedrijf waarmee ze tours organiseren. Druk bezet en dan ook nog ouders van een 5 maanden oude zoon :)
Vrijdagochtend is het tijd voor onze massage, wederom door de blinde mensen en ook hier is het weer genieten....we doen nog wat boodschappen en pinnen nog wat Cordoba's en dan gaan we onze spullen verhuizen voor we gaan lunchen. Na de lunch zullen we onze reis voortzetten naar Matagalpa, onze laatste plaats in Nicaragua voor we de grens overgaan.

Zaterdagochtend 7:45 en we willen ontbijten in een restaurantje om de hoek, dit omdat ons hotel geen desayunos (ontbijtjes) verzorgt, blijkt deze dicht...dan maar naar het bakkertje in de supermarkt wat halen en alsnog in ons hotel opeten.
Daarna vertrekken we voor onze chocolade, koffie en wandel toer. We beginnen met een rondleiding op een klein chocoladefabrieken welke is opgericht door een Nederlander. Ze maken hier heerlijke chocolade die wat grover van structuur is en een stuk puurder dan bij ons. Natuurlijk koop ik wat repen met de smaken: coffee and cashew, 50% cacao, coffee en met stukjes cacao boon. Daarna rijden we door naar een koffieplantage waar we uitleg krijgen over hoe koffiebonen verbouwd worden tot aan het droogproces. Daarna worden de bonen verscheept naar een branderij, maar daar zien we helaas niks van. Na de toer hebben we lunch bij de lokale mensen en dat smaakt echt geweldig. Rijst met heerlijk gekruide kip, tomaten, bruine bonen puree, gebakken banaan en vers sap. Dat gaat er wel even in voor we aan onze wandeling van 1,5 uur beginnen naar de waterval. We komen door bergachtig landschap en moeten flink afdalen en op sommige plekken goed stijgen over modderige paden. Ook komen we bij langs huisjes waar de kippen door het huis heen scharrelen en de koeien zowat naar je toe komen. De waterval is mooi, maar niet spectaculair, maar we hebben onze beweging weer gehad. De excursie voor vandaag zit er op en we kunnen terug naar het hotel om alvast onze tassen te gaan pakken. Morgen wordt een lange reisdag van minimaal 7 uur om Nicaragua uit te komen en via Honduras naar Perquin, El Salvador te reizen. Het paspoort gaat weer mee in de handbagage evenals genoeg te eten en te drinken. Om 6:00 gaan de tassen op het dak van onze bus en verrekken we.....
Nicaragua was een geweldig land met mooie natuur, vriendelijke mensen en natuurlijk goedkoop, maar ben benieuwd wat de volgende landen ons gaan brengen.....

Aangezien het nog niet duidelijk is of wij op onze volgende lokatie wifi hebben, wens ik iedereen vanaf deze plek alvast een spetterend nieuwjaar toe. Geniet van de oliebollen, wij gaan ze hier ook proberen te bakken, en tot volgend jaar!!!

  • 31 December 2012 - 19:58

    Co:

    Ik wens jullie beide een goede (ver) jaar wisseling en een gezond 2013. Co

  • 06 Januari 2013 - 10:02

    Sylvia:

    Hey,

    Wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. DOe mij ook maar zo'n massage ;)
    Geniet er nog lekker van!

    x syl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Matagalpa

sawadeenicaragua

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Aan alles komt een eind......

10 Januari 2013

Bijna voorbij....... :(

05 Januari 2013

Een nieuw jaar is begonnen...

30 December 2012

Grote steden en een zoete traktatie :)

24 December 2012

Drukte aan de grens..
Charissa

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 108580

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 15 Januari 2013

sawadeenicaragua

Landen bezocht: